AMSTERDAM – De Sint is nog niet eens in het land, maar veel werkgevers zijn nu al bezig met het kerstpakket. Het traditionele pakket blijft populair, maar wordt dit jaar opgeleukt met onder meer airfryers en augmented reality. Daarnaast is het kerstpakket vaker volledig duurzaam en te recyclen. „Die zijn wel wat suffiger.”

„Tijdens de financiële crisis werd het kerstpakket bij veel bedrijven wegbezuinigd, maar het is nu alweer een tijdje helemaal terug”, zegt Sanne van den Adel, marketeer van Makro. Met ruim 1,5 miljoen stuks is de groothandel marktleider op het gebied van kerstpakketten. „Grote bedrijven bestellen doorgaans hun eindejaarsgeschenken al in maart, en nu in november zijn het de wat kleinere bedrijven die bestellen.”

Uitpakken

Die traditionele doos vol etenswaren en kleine cadeautjes heeft nog lang niet afgedaan, zegt Eveline Bakker, eigenaar van Stegman Groothandel, dat tussen de 300.000 en 400.000 pakketten verzorgt. „Mensen vinden het gezellig om zo’n pakket uit te pakken. En het voelt speciaal, de baas heeft iets voor je uitgezocht. Als je een tegoedbon krijgt, moet je dit toch zelf doen. Dus wij zien wel bedrijven die teruggaan naar het ouderwetse pakket.”

Gemiddeld trekt een werkgever hier 35 tot 45 euro voor uit, zegt Van den Adel. Misschien nog wel belangrijker dan wat erin zit, is hoe het wordt gegeven, legt ze uit. „Het uitdeelmoment is heel belangrijk. Daar kan de baas zijn waardering voor de werknemer uitspreken.”

Filmpje

Nieuw bij Makro Kerstpakketten is augmented reality. Van den Adel: „We hebben bijvoorbeeld een pakket samengesteld met topkok Herman den Blijker. Via je telefoon scan je de verpakkingen, waarna je een filmpje ziet waarin hij uitlegt hoe je het product gebruikt.”

Het kerstpakket mag weer wat wat kosten, ziet ook Melissa van den Boogaard, commercieel medewerkster van Christmasplanet, dat zo’n 250.000 pakketten verzorgt. „Een traditioneel pakket blijft populair, maar er zit vaker een luxe non-foodproduct in, zoals een airfryer of een soundbar, zo’n luxe brede luidspreker.”

Bakker ziet ook dat er dit jaar vaker luxe, duurzame producten in het pakket zitten. „Zoals een trolley, een mooie tas of een slowcooker. En de fleecedeken blijft een hot item.” Al een paar jaar is er ook een duurzaamheidstrend zichtbaar bij het kerstpakket. „Vooral overheidsinstanties zoals ministeries bestellen een volledig recyclebaar pakket. Die zijn echter wel wat minder leuk, vind ik. Het is wat suffiger.”

Boerenknecht

De traditie van het geven van kerstpakketten stamt al uit het begin van de negentiende eeuw. Boerenknechten die tijdens de kerstdagen moesten werken, kregen daarvoor als bedankje een mand met lekkernijen mee voor thuis. Andere beroepsgroepen namen dit over en steeds vaker kwamen er kleine cadeautjes bij. Het is een unieke Nederlandse traditie, zegt Van den Adel. „In andere landen is het niet zo groot als hier.”

Het kerstpakket zou volgend jaar weleens nog luxer kunnen worden. Werkgevers mogen hun werknemers per 2020 namelijk hogere onbelaste vergoedingen geven. Mag een baas nu tot 1,2 procent van de totale loonsom aan extraatjes als kerstpakketten en bedrijfsuitjes besteden, straks wordt dat 1,7 procent over de eerste vier ton.